Allods Online, som WoW fast gratis!

Jag har nu varit hemma och sjuk ett bra tag och haft  tid att testa på lite olika spel som bland annat Plants vs Zombies och Allods Online. Jag är en gammal WoW-spelare men slutade när Blizzard blev för giriga och bara pushade ut expansion efter expansion. The Burning Crusade kunde jag leva med men vid Wrath of the Lich King gick min gräns. Nu kanske jag har hittat ett substitut för WoW-spelandet!

Ingen gillar billiga kinesiska kopior, man vill ha äkta vara. Jag tycker dock att WoW har förlorat hela sin charm med hetsandet över att nå lvl 80 och det jätteseriösa spelet där man rankas som en nolla om man inte har topgear. Max level ligger på 40 vilket gör att hetsen över att nå maxlvl inte är lika stor i Allods värld. Jag har bara spelat i några dagar men jag hoppas att även attityden är bättre här.

Allods Online är precis som WoW ett MMORPG. Dock finns det flera betydelsefulla skillnader. Allods är utvecklat av några ryska killar, dom vann bland annat årets spel för sin programmering. Det kom till Europa först i november ungefär. Alltså är det fortfarande väldigt nytt och vissa saker är inte helt igång som tex shopen. Spelet är gratis. Det är bara att gå in på deras hemsida, skapa ett konto och ladda ner spelet. Det finns vissa tillägg som du kan betala för, det är frivilligt men det är det som får spelet att gå runt. Om du ångrar var du satt dina talentpoints tex måste du betala lite för att kunna ändra.


Redan från start är desingnen väldigt lik WoW. Det uppskattas iaf av mig så man känner sig lite hemma. Det mesta är logiskt och man finner enkelt det man letar efter. Dom är tom bättre än WoW på att förklara allt när man ska skapa sinförsta karaktär. Man kan läsa korta faktatexter över dom olika raserna och även "arketyperna" (klasser på WoW) innan man skapar karaktären.  Användarvänligheten för högsta betyg alltså.

Trots att det är så nytt tycker jag mig se väldigt många spelare. Alla servrar säger dock att det är "low" population, dvs dom har kapacitet för många fler! Jag har dock upplevt lite väl störande lagg ibland men det kan vara min dator och internetuppkoppling bara, jag vågar inte uttala mig om det.


När man börjar spela kommer man först till ett sorts rymdsskepp där du är helt ensam med NPC:s. Det är som en introduktions instance kan man kalla det. Man får lära sig hur quester fungerar och hur man slåss tex. Tar inte många minuter om man är van. Som nybörjare kommer man sen till staden Nezebgrad där man får questa och lvla innan man får ge sig ut i världen utanför. Riktigt stor stad, smart uppbyggt.

En sak som jag direkt reagerade för när jag började spela var att jag nte kunde röra mig. Jag försökte gå åt sidorna med a och d-tangenterna precis som i vanliga fall men då sprang jag istället bara i sidled. Jag och kameran kom inte heller riktigt överens innan jag lyckades zooma ut. För att springa och svänga måste man använda q och e-tangenterna. Väldigt förvirrande när man är van vid w-a-s-d. Det var den första inställning jag var tvungen att ändra. Kameran är för övrigt det enda jag finner "buggar" sig ibland. Ibland bestämmer den sig för att bara visa bilder framifrån, dvs man ser inte vart man springer utan springer bara mot kameran hela tiden och ser allt bakom en.

Själva uppbyggnaden av sin karaktär är precis som WoW. Man har ett talent tree att spendera sina poäng på och på så sätt får man nya attacker och trollformler. Du behöver inte besöka din klasstränare stup i kvarten som WoW. Bra förbättring. En annan toppenförbättring är questandet. Allods Online har som en inbyggd quest-helper och du kan på kartan se vart du ska gå för att utföra dina quests. Toppen för oss nya spelare.

Jag är hoppfull och kommer fortsätta med min mage här så får vi se vart det leder...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jimmy

vilken server spelar du på?

och lvl?

2010-07-29 @ 14:22:40
Postat av: Lars

Hej TeknikFlickan



Spelar du fortfarande Allods?, och vad tycker du

isåfall nu?



mvh :)

2010-08-08 @ 14:18:54
Postat av: Tim

Heh roligt att se att nån annan spelar Allods, har spelat nån dag bara och tycker det är helt ok.

Lirat WoW några år innan och detta spel ligger topp till tå i klass med WoW, förutom att alla NPC har ryska namn ;D

2010-08-17 @ 18:50:21
Postat av: lollo

jag började spela lite innan wotlk kom ut, och dom har ändrat på så himla mycket under denna "korta" tiden, och nu kommer cata och där kommer det bli mer och kanske svårare taktiker i raids och sånt men typ allt annat blir hur lätt som helst. och det ska man betala för, det blir ju faceroll och man behöver knappt anstränga sig för att vara bra. rätt tråkigt. vet inte vad cata kommer kosta men gissar på runt 500spänn och det är inte värt det enligt mig, inte när man betalar i månaden också. och som du nämnt så är folk väldigt otrevliga på WoW.. ska prova detta Allods och hoppas på att jag blir nöjd :) det låter jävligt najs i din beskrivning :)

2010-11-01 @ 18:18:16
URL: http://kofisk.blogg.se/
Postat av: Johan

200 år senare så snubblar jag in och likey likey spelet.

2011-06-17 @ 08:02:38
URL: http://tokstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback