Windows 98 is alive!

Besökte min morfar häromdagen och skulle visa dom min blogg som dom blev nyfikna på. Vid datorn möts jag av Windows 98. Hamnade i chocktillstånd. Existerar det fortfarande? Tydligen gör det, här kommer bildbevis:


Jag tycker det kändes bra, tryggt på något sätt. Fick återuppleva känslan man kände när man som liten satt vid datorn. Det kan inte finnas många datorer kvar med 98, xp tog över marknaden rätt rejält. Nu är ju Windows 7 på frammarsch också, vet ni någon som kör med detta old-school-operativsystem?

Gårdagens middagssnack handlade om datorerna på 60-talet. Mamma och pappa berättade historier om hålkort och vi satt alla med öronen på helspänn och lyssnade med häpnad. Det är svårt att föreställa sig hur snabbt tekniken har utvecklats. Min far berättade bland annat om när hans arbetsgrupp på Ericsson fick skäll av chefen när dom använt upp hela hårddiskminnet på 1GB och ville köpa in nytt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: robin

Givetvis så lever win 98 fortfarande. Som den nörd man är så har jag spart på mig alla Win OS genom åren. Du är ju så pass ung, men själv växte jag upp med Dos och Win 3.11.



Win 98 fanns även i två utgåvor (om jag inte minns fel). Alltså Win 98 "Den andra utgåvan". Tog ett jäkla tag innan jag skaffade Win 2000 efter den haha ^^



Nu mera tuggar man vidare på XP 64bit SP 3. Win 7 får bli till nästa nya dator jag köper.



Det där med hålkorten på 60talet var/är riktigt intressant om man är intresserad. Dom var tvungna att mata in korten i rätt ordning också (i datorerna/maskinerna. Annars fick dom börja om ifrån början.



Så ja, det är grymt coolt hur långt vi kommit på så kort tid. Herre gud liksom, känns som om det vore igår jag fick min 80286 33Mhz DX intel dator med 500MB HDD och 16MB Edo ram minne. Commander Keen var första pcspelet jag fick, där efter Civ 1.



Avslutningsvis så måste jag säga att det är kul att fler tjejer börjat intressera sig för teknik och IT.



Så två tummar upp för dig + din sida.

2010-03-16 @ 01:26:57
URL: http://http://gamingground.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback