datorberoende pojke tvångsomhändertas

För första gången i Sverige tvångsomhändertas en pojke enligt lagen om vård av unga. Förvaltningrätten i Växsjö ansåg att han inte längre klarar av vardagsrutiner, såsom att duscha och sova. Förra sommaren gick hans föräldrar till socialnämnden och bad om hjälp från en socialsekreterare, detta hjälpte dock inte alls.

Pojken är nu 16 år och bor i blekinge. Han har sedan han var 13år struntat i skolan och suttit hemma vid datorn trots Sveriges skolplikt. När föräldrarna sa åt honom att de skulle kalla in sos om han inte skötte sig bättre hotade pojken med självmord.

Jag förstår faktiskt pojken till viss del, det kan vara väldigt kul att spela men inte så kul att man försummar allt annat. Det är dock lättare att fortsätta spela än att erkänna att man är beroende. Så fort han slutar kommer han nämligen ha slösat bort tre år av sitt liv, det inser man inte förän efteråt.

Jag tycker föräldrarna kunde sagt ifrån lite tidigare. En pojke som är 13 är inte så fysiskt stark. Stäng bara av internet? Jag tror knappast att han ahde begått självmord i den åldern, efter att ha varit beroende i två år ja kanske. Låter man däremot spelandet fortsätta i ett år blir det en ond cirkel. Ska han tillbaka till skolan måste han gå om ett helt år och det blir en tröskel.

Hemskt att höra om sånt här. Nu måste jag genast dra ner på Plants Vs Zombies-spelandet hehhe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback