Nördnamn finns även i sverige

Det kommer ständigt artiklar från USA och andra delar av världen med rubriker såsom "Hans namn är Facebook!". Internetfenomen, spel och namn från filmer letar sig fram och växer i popularitet. Föräldrar som vill att deras barn ska ha ett unikt och hippt namn utan att tänka på hur det egentligen låter.

Jag har spenderat lite tid inne på den statistiska centralbyråns hemsida och hittat ett antal nyskapande namn:


Dom blanka rutorna innebär att färre än 10 st barn registrerades med det tilltalsnamnet det året. Innan någon börjar med världens utläggning vill jag också tillägga att självklart inser jag att chansen finns att föräldrarna inte tänkt på kopplingen till Star Wars när dom namnger sin dotter Leia.

För er som inte förstår vart jag vill komma med Caspian(vilket är ett helt normalt namn, rätt likt kaspar eller kasper) kan jag meddela att i bokserien Narnia finns det en prins Caspian. Den serien har dom senaste åren filmatiserats och flera som inte läst böckerna har istället sett filmen. KAPAOOWW! Pojkar med namnet caspian dyker upp!

Det absolut roligaste med det här är att Leia utklassar flertalet namn som jag personligen anser är mer normala här i Sveriga. Ta Rickard som exempel: 16 pojkar namngavs Rickard år 2010, färre än 10 namngavs Richard. Åren innan ser inte mycket bättre ut dom heller.

Säg gärna till om ni hittar fler nördnamn i statistiken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback