Dopplereffekten

Jag studerar för tillfället inför en fysik tenta och där ingår ett avsnitt om vågor, interferens och dopplereffekten. Sen jag såg The big bang theory's (ett väldigt roligt program om ett gäng udda fysiknördar) halloween-avsnitt där Sheldon är utklädd till dopplereffekten spelas detta upp i mitt huvud varje gång någon säger "doppler".

Neeeeeeeuuuuuw!

The big bang theory är inte skapat för att lära oss fysik men minnesregler som denna kan nog hjälpa många gymnasieelever som sitter där och försöker koppla teorierna till något praktiskt, Sheldon kan då vara ett bra verktyg.

För er som inte förstod Sheldons förklaring, tänk dig en ambulans eller polisbils siren. Ditt öra kommer uppfatta att sirenen låter olika beroende på avståndet mellan dig och bilen som rör sig snabbt.

Lite mer teoretiskt: Dopplereffekt innebär en förändring i frekvensen hos en signal beroende på hur källan rör sig i förhållande till observatören/lyssnaren. Den kan uppkomma både vid ljud och ljus men ljud är den som är lättast att demonstrera med praktiska exempel.

Hoppas att ni lärde er något eller åtminstone fick er ett skratt från videon!:)

Kommentarer
Postat av: Robin

Kunskap/vetenskap/fakta som görs rolig och underhållande, är också den lättaste att ta åt sig, och lägga på minnet =)



Jag hoppas att det kommer att gå bra för dig på din fysik tenta. Själv så har jag 547fel och 28varningar på våran sida att fixa -_- ska åtgärda det mesta i TGG v 1.2 (de värsta felen ialla fall).



Läget annars då? och tack för filmklippet btw! den var/är rolig xD

2012-02-23 @ 12:21:46
URL: http://thegamingground.com
Postat av: Andreas

The Big Bang Theory är en av mina favoritserier! Det är lättare att förstå vissa skämt i serien om man kan lite fysik och har sett Star Trek som det refereras till ganska ofta :)

2012-03-25 @ 00:22:48
URL: http://laserpekare.weebly.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback