Plants VS. Zombies

Ja det är ett spel och det är ett spel som är lika sjukt som det låter. Plants vs. zombies är precis vad det utger sig för att vara. Växter som slåss mot zombies. Finns till datorn men nu även som app till din iPhone.

Har flera gånger sett andra sitta och spela skrattandes ondskefulla skratt. Vad kan det vara som framkallar dessa skratt tänkte jag och kikar på deras skärm. Där ser jag en gräsmatta fylld med barnsligt tecknade färggranna växter som skjuter mot segt gående zombies. Zombies med en trafikkon/hink på huvudet eller ett löst hängande träningslinne och en stavhopps-stav i högsta hugg. Detta är ett av som där spelen där man tänker:

"Hur sjutton tänkte speltillverkarna när dom skapade allt det här? Dom kan itne vara helt friska i huvudet!"

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att dom är friska i huvudet men jag är definitivt glad för det. Jag bestämde mig för att tersta spelet och dela med mig av min extrema visdom till övriga världen. Here you go!


Här ser ni en rätt bra uppbyggd "mur" som står emot många vågor av zombieattacker! Det första man gör när man börjar spela är att plantera en solros. Solrosorna förser en med solar(kolla högst upp så ser ni en solros som spottat ut en sol precis). Det kan även falla ner solar från himlen ibland. Man måste lkicka på solarna för att fånga dom. Det är med solarna man bygger nya växter sen. Utan solar inga växter.

Så långt verkar allt någorlunda naturligt. Nästa steg är att man bygger "ärtskjutare". Det är dom gröna växterna som skjuter gröna skott stora som ärtor. Samtliga av dom gräna är ärtskjutare bara olika bra. Den snälla med ett huvud som står närmast solrosorna skjuter bara ett skott i taget. Den elaka, med lite av en tuppkam som ni kan se längst ner, skjuter två skott i taget. Den med tre huvuden skjuter tre skott.

"Kokosnötterna" som jag brukar kalla dom är bara där för att blocka vägen och bli upptuggade. Ni förstår alla zombies som springer in från höger är ute efter att springa in i ditt hus. Du befinner dig nämligen på gräsmattan utanför ditt hus och alla zombies kommer springande utifrån vägen i ett försök att invadera. Så fort dom når en växt börjar dom äta på den. Hinner den inte bli ihjälskjuten eller sprängd av andra växter så går den vidare och börjar tugga på nästa växt. Lyckas den komma ända in i huset förlorar du uppdraget och får spela om.

Ett väldigt beroendeframkallande och underhållande strategispel. Det går inte att förstå sig på utan det är bara att acceptera och köra. Varför skjuter majsväxterna smör? Jag vet inte men det stoppar alla zombies så det planterar jag!

Kommentarer
Postat av: Ida

Åh, låter sjukt roligt! Jag är en sucker för alla sådana här små spel och blir givetvis mycket beroende :) Ska definitivt spanas in för iPhonen! Älskar att zombiesarna har badring i vattnet :D

2010-02-20 @ 18:13:27
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback