Argumentation för datorer till alla elever

Vi fick idag tillbaka våran "argumentative essay" på engelskan. Full pott till mig nu när jag för en gångs skull fick ett ämne jag ville argumentera för. Man kanske borde ta ett snack med skolledningen nu när mina argument är på topp och försöka övertyga dom att införa laptops till alla? Jag tycker iaf att man borde få ta med sin egen och ha den på lektionen om dom nuär för snåla för att ge oss en var. Jag skriver iaf snabbare på en dator(och på datorn kan jag även läsa vad jag skrivit vilket jag inte kan med min förskräckliga handstil HAHA). Här kommer iaf mina 3 argument, motargument och dödandet av det:
  • Argument 1: Det blir bättre för miljön om alla antecknar på datorn så vi sparar papper och inte behöver hugga ner skogen. Vi avverkar papper snabbare än träden växer. hade vi alla en laptop skulle vi kunna maila in våra uppsatser och ta bort alla skrivare i skolan.
  • Argument 2: Det skulle ge oss ökad utbildnign eftersom med en laptop får vi även tillgång till internet. Så fort man kommer på en fundering om något kan man bara googla det! Vi skulle också lära oss att sortera ut användbar och pålitlig fakta från skräp vilket är en bra erfarenhet om man ska plugga vidare senare i livet.
  • Motargument + slakt: Många tror att eleverna bara skulle sitta och spela och leka med sina datorer iställer för att lyssna på läraren och studera. Visst det skulle säkerligen ske men dom eleverna skulle bli lidande av det sen då deras betyg skulle sjunka. Detta lär dom självdiciplin och prioritering.
  • Argument 3: Hela organisationen på skolan skulle förbättras. Lärarna skulle kunna använda det internetbaserade programmet schoolsoft, som vi har redan nu, och lägga ut alla uppgifter där. Eleverna skulle då få allt samlat på sin dator och inga papper med anteckningar skulle riskera att tappas bort.

Så vad tycker ni? är det inte dags för datorer i skolan? Det funkar ju på alla kontor så nog borde det funka på gymnasium med!
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Mom

Vad kul att du gjort en egen blogg!

Kommer du sitta vid datorn ännu mer nu?

2010-01-18 @ 23:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback