Gyroskop en uppfinning värd att uppmärksammas

Jag blir själv väldigt imponerad varje gång jag ser ett gyroskop, det är så svårt att förstå hur den kan trotsa tyngdlagen så där. Jag förstår rent tekniskt hur det går till men ändå blir jag lika förvånad varje gång jag ser bevis på att det verkligen funkar. Här kommer en häftig video som demonstrerar gyrots möjligheter om ni också är lika lättimponerade som jag:


"Ett gyroskop är en utrustning som demonstrerar principen om rörelsemängdsmomentets bevarande inom fysiken. Den består av ett balanserat hjul på en axel som är upphängd så att den fritt kan röra sig åt alla håll. När hjulet roterar fortsätter axeln att behålla sin riktning och gör motstånd mot ändringar av sin orientering. Gyroskopet uppfanns 1852 av Leon Foucault."
Står det på wikipedia om ni inte tyckte att videon förklarade det tillräckligt bra.

Det bästa exemplet på användning av gyrot i dagens läge är nog den älskade iphonen. Den innehåller ett gyro som känner igen och registrerar alla rörelser du gör. Det är gyrot som gör att vi kan spela alla roliga spel! En iphone utan gyro hade faktiskt varit mycket mindre roligt. Det är i princip som vilken annan touch-mobil som helst då.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback