81-åring löser SL:s snöproblem

Ni som bor i närheten av stockholm vet vad som väntar så fort dom vita flingorna skymtar i skyn, en kall och lång väntetid på fullproppade fordon. Om man nu reser kommunalt dvs. Varenda år är det samma visa och klagomålen haglar över SL och Banverket. Ingen gillar väntetider och allra minst väntetider ute i snöstorm. Man tycker att dom borde lärt sig vid det här laget men icke sa nicke.

Jag tycker ofta man möts av inställningen att dom bästa uppfinningarna kommer från unga genier med överlägsen fantasi och kreativt tänkande, varför? Tar denna kreativitet slut med åren? Jag tvivlar starkt på det. Jag hoppas SL tar sitt förnuft till fånga och lyssnar på 81-åriga Sten Jonsson nu. På nyteknik:s hemsida kan man idag läsa en intressant artikel om Sten och hans uppfinning/ar.

2005 tog han patent för en uppfinning som hindrar isen från att blockera växlarna men fick då nobben av SL. När tågen åker över växlarna faller stora klumpar av is och snö ner. Vanligtvis brukar värmeslingor kunna hantera detta men nder kalla vintrar som denna är det hopplöst. Isklumparna måste tas bort för hand och personalen hinner inte med innan nästa tåg redan är på ingång.

Bild lånad av nyteknik.se

Stens uppfinning går ut på att man svetsar dit en gummiläpp som täcker mellanrummet mellan växeltungan och rälsen. En växel är ca 6m lång och där byter man ut rälsen mot speciell räls med ett bågformat liv som gör det möjligt för gummiläppen att glida in och täppa till när växeln stängs. Ingen snö kan falla ner i växeln och snön som ligger kvar runt om går lätt att sopa bort med borsttåg eller tryckluft.

Sten är en gubbe med riktig kämparglöd tycker jag det verkar som! Han driver även ett konstuktionsbolag och konstruerar en uppfinning i ett nytt projekt mot lövhalka på spåren. Något får mig att tvivla på om han insett vad begreppet penionär innebär. Dock tycker jag det är uppfriskande att se folk som går mot strömmen, detta är initiativ som borde uppmuntras!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback