IKT-dagen

Igår slavade jag och ett antal andra elever i en skola fylls med hundratals lärare från hela kommunen. Ingen visst vart dom skulle, alla ville hålla ihop med sina lärarkollegor och vägrade släppa sina kaffekoppar även om "lektionerna" börjat för flera minuter sen. Det var ju roligare att fika med sina vänner!

Det var som att vara tillbaka på lågstadiet med skillnaden att eleverna nu var 40 år äldre.

Denna dag är en dag mitt gymknasium anordnar vaje år. Det är en studie/inspirationsdag för alla lärare i kommunen inom it. Syftet är alltså att öka dataförståelse och öka datoranvändadet i undervisningen. Det är redan oundvikligt att söka på internet är en daglig del av elevernas liv men vi behöver fler lärare som är säkra på sin sak och vet  vad dom vill att eleverna ska göra. "Men gå och sök lite på nätet... Uppsatsen ska in på fredag!" lite vaga anvisningar enligt mig. Det fanns talare som Bodil Jönsson och klasser med titlar som serious games, smartboard, podcast i matematiken, den digitala so-läraren, bloggar i undervisningen, powerpoint, photoshop m.m.

Jag och fyra andra hade iaf till uppgift att vara salvärdar för ett visst antal salar där det hölls workshops, föreläsningar och seminarium. Vissa hade oturen att få många datorsalar, detta innebar okunniga lärare som fick panik när dom inte kom in på nätverket. Eller motsatsen: Lärare som låtsades att dom hade aöllt under kontroll och visste precis vad dom gjorde faast dom inte ens klarade av inloggningen. Istället kunde dom sitta med sin svarta skärm och kolla lite nonchalant på grannens.

Till slut fixade det mesta sig och jag tror inte jag fick ett enda samtal av en stressad föreläsare under sista blocket. Dom flesta hade vid det laget hajjat hur man kopplar in sin laptop till projektorn samt att skolan sakar kontroller så man måste slå på projektorn manuellt. Det var en intressant dag tycker ajg. Jag slängde in ett tjuvöra lite här och var i undervisningen och jag slutade aldrig förundras över hur små problem kan bli något fullständigt ohanterbart för en vuxen. Att experimentera och testa sig fram verkar inte vara en möjlighet för lärarna men för oss ungdomar är det i princip en självklarhet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback