Test av 5 stycken gratis mindmap - program

Jag är själv ett stort fan av mindmaping och behöver alltid skriva ner en sorts mall innan jag kan börja skriva texter. Självklart kan man göra det i en lista men varför göra det när det finns så många roliga program där man kan skriva det i bubblor och flytta runt? Med mindmaps kan du även ordna saker efter prioritet och skriva anteckningar till punkterna.

Jag har nu testat 6 stycken helt gratis mindmap program. 3 webbaserade och 2 som du med några enkla knapptryck laddar ner till din hårddisk. Fördelen med dom webbaserade är att inget tar plats på din hårddisk och du kan logga in på ditt konto från vilken dator som helst vilket innebär att du kan nå dina mindmaps vart du än är. Nackdelen är att du måste skapa ett konto vilket tar några minuter samt att du måste ha tillgång till internet.

Fördelen med programmen man laddar ner är att du kan arbeta med dom när som helst oavsett internetuppkoppling, det är bara några knapptryck och du har programmet installerat. Du kan även skicka filen till någon annan med samma program. Att dela ut en mindmap du har online funkar inte i alla webbaserade program förstår ni.

Vi börjar med programmen man laddar ner:


1. Först ut är PersonalBrain som är ett program från TheBrain. Den skiljer sig från alla dom andra i upplägget. Istället för att klicka "add new node" elelr liknande drar man bara ut en ny gren från den bubbla man befinner sig i. I varje bubbla finns det två punkter varifrån man kan dra ut grenar. Drar man i punkten som sitter till vänster gör man som kommentarer till just den bubbla man arbetar med. Grenen växer på bredden. Drar man i punkten som sitter högst upp gör man ytterligare en underrubrik eller en ny bubbla på stammen liksom, ett nytt lager. Grenen växer på längden.

Jag gillade verkligen inte temat som var från början. Det hade en mörk bakgrund vilket jag finner väldigt störande. Som tur var finns det mycket valmöjligheter i det här programmet. Dock var dom flesta teman väldigt fula (det jag har på bilden var ett av dom som såg mest okej ut hua *ryser*). Det absolut bästa var ett enkelt vitt tema med svart text, så basic det kan bli. Dock kanske någon vill ha detta när dom föreläser, det påminner faktiskt rätt mycket om dom hemska power point-presentationerna man ofta tvingas se.

Jag klarar verkligen inte av animeringen (en snurrande cirkelgrej) som man kan se runt den bubbla man jobbar med för tillfälllet. Den stör och går inte att stänga av. Sen är det svårt att se vilken bubbla som är närmast mitten så dom alla har samma storlek på texten. Sen kan man bara ha tre bubblor framme samtidigt (på mitt träd där fann det två till nedanför som programmet stänger ut) plus obestämt antal sidobubblor. Gillar funktioonen att man kan spara kommentarer till varje bubbla.
Betyg: 6/10


2. Freemind är det andra av dom program som kräver nerladdning till hårddisken. Det första man möts av är deras extremt besvärliga hemsida. Först trodde jag att jag kommit till någon uppsats på wikipedia när jag skickades dit. sen insåg jag att dt faktiskt var deras hemsida. Man får klicka sig vidare via många länkar innnan man finner vad man söker. Inte användarvänlig någonstans.

När jag öppnade programmet tänkte jag direkt "äntligen någon med snygg ljus och enkel design! Smarta toolbars också!". Den känslan varade inte i många sekunder för sen upptäckte jag när jag ville skapa en ny gren att alla ikoner i verktygsfältet på vänster sida i själva verket bara är små ikoner/biler som man kan lägga till i bubblorna. Ingen av ikonerna i verktygsfältet högst upp är direkt bättre.

Istället måste man klicka insert i menyn så en lista rullar ner och sen får du klicka "Insert new node". Först när du har den kan du klicka "Insert new parent node" dvs skapa en gren med en huvudbubbla. Det lättaste är att lära sig tangentborgskombinationerna för att skapa dom nya bubblorna. Sen måste man även skilja på "Insert new node" och "Insert new sibling node". Mycket frustrerande. Det är även svårt att markera rätt bubbla så man skapar grenen rätt. Markeringen hoppar när man rör musen och klickar man för snabbt kommer man direkt till redigera texten.
Betyg: 4/10


Nu tar vi oss an dom webbaserade programmen:



3. Mindomo är är ett stort mindmap-program som finns på många språk. Det är det enda av dom program jag testade som finns på Svenska! Deras hemsida är användarvänlig och har en snygg design. Man märker dock fort att dom gillar annonser från google.

Jag skulle kolla på maps som andra gjort, man kan nämligen spara dom så att alla kan se på dom och betygsätta ens mindmap(vad man nu ska med det till) vilket är en fördel om man vill dela med sig av sin mindmap till dom man samarbetar med i skolan tex. Man behöver inte vara medlem för att se andra mindmaps! Redan där fanns det google-annonser. jag brukar inte klaga över annonser men dessa är så fula och passar inte ihop med övriga designen.

Sen när man gör sin egen mindmap hittar man dom där annonserna igen... Man måste betala 100 kr/månad för att slippa dessa annonser som ligger i sidan och stör. Gratisanvändarna får lida. Själva programmet i sig är dock mycket bättre än alla dom jag testat tidigare. Vit bakgrund är alltid lika uppskattat. Det är ett användbart verktygsfält där man enkelt kan klicka fram nya bubblor samt skapa relationer mellan bubblor på olika grenar.
Betyg: 9/10



4. Mindmeister har en modern och snygg hemsida. Man hittar snabbt till login. Fördelen är att man här kan logga in med openID så har du tex en mailadress hos google mail går det jättesnabbt att skapa ett konto och logga in. väl inne få man syn på ett Mindmap-program lika snyggt som hemsida. Även här kan man kolla på andra användares maps gratis och även dela ut sina egna.

Mörkblått är deras tema och det går igen i verktygsfälten. Dock är dom smartare än PersonalBrain och behåller en ljus bakgrund för mindmap:en med svart text vilket gör allt mycket mer lättläsligt. Det är enkelt att markera en bubbla och sen klicka på "Add" knappen i verktygsfältet högst upp. När du skapar en ny gren blir det automatiskt större fet text på den första rubriken. Väldigt klart och tydligt. Väldigt enkelt att ändra färg på ett ord. markera bubblan och ställ in färgen i det högra verktygsfältet.

Verktygsfältet är det enda jag kan klaga på. Den stora reklamen högst upp gör att för gratisanvändarna åker verktygen ner ut ut bild om man har flera av dom utvecklade samtidigt. Väldigt irriterande. Man kan inte scrolla ner heller utan får fälla ihop dom man har ovanför för att nå det som åkt ner. När man gör anteckningar till en bubbla är det lite jobbigt att ta fram dom. Du får upp ett nytt fönster med anteckningen som täcker hela bilden.
Betyg: 8/10



5. Creaza.com är en hemsida inte enbart för Mindmaping utan även ljud och video tex. Det är mer ett commmunity för kreativitet där man kan dela allt man skapar med andra användare. Dock valde jag att ta med denna ändå då deras mindmaping-program faktiskt är min favorit. Hemsidan ser lite barnslig ut med dom bulliga texterna men mindmapingprogrammet ger ett seriösare intryck med sin enkla grå design.

Känner ni igen er? Det fungerar exakt likadant som Mindomo bara att det här är förbättrat. Nu slipper du reklamen (HURRA!) och du har även ett nytt verktygsfält till vänster i bild. Detta verktygsfält underlättar för dig när du vill lägga till anteckningar eller sätta en prioritet på olika grenar. Du kan dra runt grenarna och organisera precis som du vill. Du kan dra loss en bubbla och sätta den på en annan gren tex. Finner inga fel här.
Betyg: 10/10


Sammanfattning:
Jag kör vidare med mitt creaza och hoppas att några av er också vågar prova på det. Jag finner det själv att vara till stor hjälp när jag ska sätta igång med en uppsats eller liknande projekt. Underskattade program som hjälper dig med dina studier och dagliga arbete! Här kommer dom testade programmen sorterade efter betyg(högst först):

1. Creaza
2. Mindomo
3. Mindmeister
4. Freemind
5. PeronalBrain


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: TkJ

Mycket bra och intressant, två tummar upp!!

2010-02-24 @ 22:03:37
URL: http://Blogg.tkj.se
Postat av: Lasse

Vad bra att jag hittade ditt test. Ska se vad det kostar med det utökade.



Jättekul att se hur kreativ och framåt du är. Du kommer gå långt. Det ger mig hopp inför framtiden!

2010-04-15 @ 19:26:38
URL: http://lasseshamn.blogspot.com
Postat av: Timothy

En tumme upp och en tumme ner...



Jag har svårt att förstå varför Mindomo på creaza ska ha 10/10, det är buggigt, kraschar när man sparar och ja...



Men en mycket imponerande undersökning!

Rankad först på "Mindmap program" för svenskanpassade sökningar.



Hela din sida är rolig och intressant. Det är nog dags för dig att använda den här kreativiteten till att fixa en egen domän och ta din blogg till nästa nivå :)

2011-03-16 @ 14:47:45
Postat av: Fjalar

Din undersökning/ditt jämförande test är mycket välkommet för den som söker lösningar. Presentationen är trevlig, enkel, tydlig, rättfram. Jag skall själv testa ett par av alternativen för att avgöra vilken jag skall börja använda.

2011-05-13 @ 13:33:26
Postat av: tobbe

Hej, bra jobbat !



Söker ett planerings/ide verktyg som kan underlätta när man sitter på kammaren och brainstormar. Kommer gå på ditt ord och testa Creaza först såklart.



Stort tack

2011-12-21 @ 07:17:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback