Lösenord är oftast lätta att knäcka

Har på senaste tiden läst flera artikllar om detta. Inget nytt som hänt, bara folk som verkar slappa med säkerheten och sen klagar dom när dom blir hackade. Visste ni att lösenord med 6 tecken går att knäcka på bara några minuter men lösenord med över 10 tecken tar många timmar att knäcka? Dom sista extra tecknen gör stor skillnad! Jag ska nu lära er några knep för hur man gör ett bra lösenord.

Vi behöver:
  • En personlig grundfras eller långt ord
  • Över 10 tecken totalt
  • Både stora och små bokstäver
  • Tecken såsom % ( ] $ @
  • Siffror


Exempel:
Jag har spelat badminton sen jag var elva i klubben sollentuna bs, jag tänker använda detta som lösenord. Jag behöver både stora och små bokstäver. Man ska inte ta sin adress eller den skola man går på eller liknande. Det är för lätt att gissa.

solLeNtunaBs

Sen behöver jag stoppa in lite tecken för att försvåra hackers arbete med att knäcka det.

$o!LeNtün@Bs

Sist med inte minst behöver jag få in lite siffror. Det görs lättast med att du tar ett årtal eller ett datum som betyder något extra för dig. Ta inte ditt eget födelseår eller något annat uppenbart. Jag väljer att ta 1/12 1997 då en fin person kom till världen.

1$o!L/12eNtün19@Bs97

Ser ni nu har jag ett lösenord på hela 19 tecken och kan ni känna igen Sollentuna bs i allt det där? Självklart använder inte jag det där som lösenord och det är endast ett exempel. Tro mig det är värt några extra minuter att sätta sig ner och arbeta fram ett bra lösenord, ni vill inte bli hackade.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Thea

Fin blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2012-03-18 @ 19:45:24
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback