Oled på frammarsch

Oled står för Organic Light-Emitting Diode och börjar nu så smått komma ut på tv-marknaden. Fördelen med Oled gentemot exempelsvis LCD och plasma är den överlägsna bildkvaliten och dessutom storleken. En oled skärm är endast någon millimeter tjock och drar därför även mindre ström. Du finner dom redan i flertalet mobiler och mp3spelare! Det är svårare att göra större skärmar om du vill behålla den långa livslängden och kvaliten men vi kan idag finna även flertalet tv-apparater i dom vanliga elektronikkedjorna. Dell har även visat upp en bärbar dator med oled så snart lär det komma ut laptops också. Alltså: datorskärmarna är nästa steg för oled!

Samsung visar här upp en transparent Oled skärm på CES(Consumer Electronics Show). Helt fantastiskt coolt tycker jag! vad man nu ska ha för användning av den vet jag inte men räcker det inte med att den är ball!? Denna skärm är 14" stor och med 40%transparens. Vi har tidigare sett skärmar upp runt 25% men det här är nu den världsledande om man ska se det som en tävling.... Alla oledskärmar är transparenta men man sätter ett helfärgat bakstycke bakom skärmen sen så man slipper störas av allt bakom bilden och får en klar stadig bild. Denna skärm är endast ett uppvisningsexemplar hittills.

Bild lånad av engadget där du även kan se en video på denna goding.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jennifeeer [FOTOBLOGG]

Sv: hhaha helt klart!

2010-01-16 @ 12:40:14
URL: http://eiza.blogg.se/
Postat av: Johanna welin

sv teknikflickan: tack! Det är bara att öva och öva. lära och hitta tekniken - "teknikflickan". Men jag utbildar mig inom detta ämnet.

2010-01-16 @ 14:22:45
URL: http://johannawelin.blogg.se/
Postat av: sandra

ja den bikinin är verkligen skit snygg, men dock behöver jag inte en ny bikini för jag köper nya varje år :) men kan nog inte slita mig ifrån den (A)

2010-01-16 @ 14:36:17
URL: http://justlivingourlifes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback