Apple passerade microsoft i marknadsvärde

26/5 2010 är ett datum som nu för alltid finns i teknikhistorians böcker. I onsdags när amerikanarna stängde börsen stod Apple på ett marknadsvärde av 223 miljarder dollar och Microsoft som förlorat 4% under dagen stod endast på 219,3 miljarder dollar. Marknadsvärdet ändras någon miljard varje dag men det här var första gången Apple slutade på mer än Microsoft, helt sjuk stora summor det handlar om nästan ofattbart.

Jag har själv lite svårt att acceptera det här. Den gamla sega Macintosh-datorn jag satt med som liten har nog gjort mig lite blind för Apples framgångar hehe. Den enda Apple-produkt jag själv äger är en iPod Nano, en svart iPod Nano av första generationen som kom ut i september 2005. Den fungerar fortfarande felfritt och jag har inte lyckats fylla det 4 GB stora minnet än.

Apples iMac från 1998

För mig har Apple alltid varit ett företag med mer design och kvalitet än prestanda och nyskapande. Dom tar sällan några stora risker och är först ut med grejer på marknaden. De tar grejer som redan uppfunna och gör sin egna stilrena kompakta variant av dom. Detta har dock visat sig vara ett riktigt bra koncept då många har datorn där den syns i huset och föredrar en snygg dator.

Allting började 1976. På den tiden var IBM kung och dom valde att satsa på Microsoft, utan IBM kanske Microsoft skulle gått i konkurs och lagts ner för länge sen vem vet. Apple hade en tuff period där när Microsoft och IBM styrde. Det var med Macintosh datorerna som ljuset kom. Innan 1998 hade Apple det tufft ekonomiskt sett men då släppte dom iMac vilket blev en succe. Sen dess har det bara gått uppåt på börsen.

Apple vägrar att vika ner sig och nu har var och varannan människa en produkt från Apple. Folk blir fanatiska. Det är facinerande hur dom lyckats bli så stora. Jag blir lite rädd faktiskt haha. Jag gillar verkligen inte Apples stil med att stämma alla andra som använder något som är ens i näreten av det Apple har patent på, det är bara pinsamt barnsligt av Apple och har enligt mina ögon fått Apple att sjunka. Annars skulle jag kunna acceptera den här omgången av Microsoft mycket snabbare, nu får jag väll ge det lite tid att sjunka in...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback