Ted talk - vad facebook och google döljer

Har ni märkt att ni får olika sökresultat på google beroende på vilken dator ni sitter vid? Detta har hänt mig ett flertal gånger när jag jobbat på skolans datorer och surfat bland länkarna. När jag sedan kom hem och surfade efter dom bra länkarna jag hittade visa google (jag har lite fotografiskt minne ibland...) så såg mitt resultat helt annorlunda ut och jag hittade inte allt jag letade efter.

Detta fenomen beror på google(och många andra program på webben som tex facebook) använder sig av algoritmer för att optimera våra sökresultat. De kollar vad du har för språkinställningar på din dator, var du befinner dig, vad dina vanor är och mycket mer. Därefter optimerar dom sökresultatet för att ge dig en så stor chans som möjligt att finna något du gillar/finner intressant.

Problemet med detta, om man drar det till extremfall, är att det faktiskt filtreras bort information. Internet har länge setts som den heliga och oändliga källan av information men i dagens läge är det många länkar som aldrig får möta din datorskärms ljus. Jag hittade ett ganska intressant klipp på youtube om detta från TED Talk som belyser faran med denna "filter bubbla" som vi omedvetet hamnar i.


Detta känns lite som ett skrämseltal enligt mig, men det ligger fortfarande en viss sanning i det och detta är ett problem som är värt att belysa. Det kanske inte påverkar oss nu men vi kan inte utesluta möjligheten. Det är alltid bättre att tänka före som min mor alltid tjatar om. Tänkvärt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback