årets julklapp - radiostyrd heliumfisk

Det närmar sig juletider med det eviga julklappsdilemmat, den radiostyrda heliumfisken (eller air swimmers som dom heter på engelska) är lösningen på dina probelm. Efter en plågsam montering (för många kockar runt soppan...) kunde jag igår testa det som ser helt overkligt ut på film. Kolla in youtube-klippet nedan så förstår du vad jag pratar om:


Byggsatsen finns att köpa på bland annat teknikmagasinet och JA, det fungerar precis lika bra som i filmen! Trots att jag sett klippet tidigare kunde jag knappt tro mina ögon när en clownfisk plötsligt simmade nerför trappen och ut till köket. Det ser helt surrealistiskt ut. Det är en fin balans mellan heliumballongen och tyngder som får den att sväva. En motor vid stjärtfenan "pumpar"fisken fram genomm luften och styr den även sidleds.

Om du ger en radiostyrd fisk till ett barn var då tydlig med att föräldrarna måste montera den. Det står 8+ på förpackningen men det är mycket pilljobb och finlir. Bara att få munstycket till heliumtuben att fungera kändes som en hel vetenskap. Ganska mycket pill med monteringen men det är definitivt värt det!

Kommentarer
Postat av: Isabell - mamma till Embla

Häftig :)kan tänka mig att den hade passat min lillebror om ett par år

2011-12-13 @ 19:46:58
URL: http://annaisabells.blogg.se/
Postat av: Andreas

Jag tycker att de rör sig rätt naturtroget. Det ser ut som att de simmar i vatten när de rör sig genom luften. Rolig pryl!

2012-02-28 @ 14:08:24
URL: http://radiostyrdbil.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback