Zboard - häftig elektrisk skateboard

Den enda bräda jag står på är snowboarden men jag fann just världens underbaraste video från soliga Kalifornien som fick mig sugen på att testa brädan på hjul. En elektrisk skateboard som tar dig överallt bara du lutar dig åt rätt håll. Den heter ZBoard för att du måste röra dig längs z-axeln (trycka ned brädan) för att köra framåt i x och y-led. Pluspoäng för nördnamnet!

Allting började med att ett gäng satt och brainstormade inför sitt examensarbete på universitet och det har nu 3 år senare resulterat i en produkt redo att skeppas ut i världen! Bara det är imponerande i mitt tycke. Se videon nedan för att se vad jag pratar om:


Tänk dig när gatorna är sopade och solen tar sig fram att glida fram på en bräda utan att behöva sparka den fram. Bara surfa fram genom stan! Ser hur härligt ut som helst. Brädan rör sig framåt när du lutar foten mot den främer "pluppen" och stannar om du trycker på den bakre.

Den klarar dom flesta uppförsbackar och bromsar automatiskt i nerförsbackarna så att det inte bär iväg. Det enda negativa jag kan finna är det höga priset och att det är ganska kort åksträcka i förhållande till tiden det tar att ladda brädan. Brädan tar 5 timmar att ladda upp och du kan åka 8km med "ZBoard Classic", 16km med "ZBoard Pro".

Men nu är tekniken ute och jag tvivlar inte på att någon kommer att vidareutveckla den så att vi snart kan se billigare brädor ute på marknaden. Annars kanske jag får hitta på något sätt att bygga den själv, leta upp en maskin-student vid KTH och bli bästis med den...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback