googles pac man gav miljardförlust? åh nej!

Har på flertalet sidor läst nyheter med rubriker likt "Googles pac man spel kostade oss en miljard". Som ni kanske vet fyllde pac man 30 år i lördagsoch det firade google genom att göra om sin logga till ett spel(läs ett helt inlägg om det här). Jag kan inte bara låta allt det här gå förbi okommenterat.

Företaget Rescue Time som skapade spelet påstår nu att samtliga anställda tillbringade i snitt 36 sekunder mer på google än i vanliga fall. Detta leder i sin tur till en sammanlagd miljard i förlust för arbetsgivarna.

Anställda är ett så luddigt ord, anställda i företag världen över eller vad menar dom? Hur kan dom avgöra vilka google-användare som jobbar och vilka som är ute och surfar på sin fritid? Antingen har dom tagit ett antal företag som sticktest men hur kan dom sen veta hur många företag som finns världen över? Mycket frågetecken från min synvinkel.


Jag tror inte att Pac man orsakade någon förlust alls, arbetarna kunde lika gärna ha gått in på facebook under dom sekunderna. Det finns ingen statistik för hur det övriga nöjessurfandet under arbetstid påverkades. Kanska valde folk attt spela pac man istället för att läsa favoritbloggen ytterligare en gång?

Jag tror att vår kära gula vän är oskyldig och jag anser att google gjorde en bra instats med tanke på hur dom gladde omgivningen. Jag är säker på att många fick sig ett gott skratt och sen jobbade med en mer positiv attityd dagen ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback